Ciekawe miejsca

Kościół p.w. św. Benedykta
Obecny kościół p.w. św. Benedykta w Płocku na Radziwiu został wzniesiony w latach 1892-1898 w stylu nawiązującym do romanizmu, wg projektu Edwarda Cichockiego, dzięki ówczesnemu proboszczowi ks.P.Dzieniakowskiemu. 7 września 1902 r. świątynia została konsekrowana przez abp W.Chościak-Popiela. W 1966 roku podczas uroczystości Milenijnych w parafi przebywał abp Karol Wojtyła - póżniejszy papież Jan Paweł II, który odprawił mszę i wygłosił kazanie.
Świątynia w Radziwiu to ceglana budowla w typie bazylikowym, czteronawowa z rzędem kaplic od strony zachodniej, z czworoboczną wieżą dzwonniczą w północno wschodnim narożu kościoła. W części południowej nawy głównej, po stronie zachodniej nieduża wieżyczka z sygnaturką.
>> więcej...


Cmentarz Rzymsko-Katolicki
Cmentarz radziwski znajduje się przy ul. Krakówka (dawny Trakt Krakowski) i należy do parafii św. Benedykta. Usytuowany jest na naturalnych pagórkach i zaliczany jest do jednego z piękniejszych w Płocku. Założony został w XIX w. Można tu spotkać grób małżonków Lajourdie; naczelnika Płockej Izby Skarbowej Kossopolańskiego, mogiłę żołnierzy z 1920 r., mogiłę żołnierzy 19 p. p. im. Obrońców Lwowa poległych we wrześniu 1939 r.
>> więcej...

Miejsce walk we wrześniu 1939 r.
We wrzesniu 1939 w Radziwiu toczyły się walki związane z Bitwą nad Bzurą. Dowódcy niemieccy przyjęli koncepcję zamknięcia obu polskich armii w kotle i pełnego ich rozgromienia w dolnym biegu Bzury. Największe walki były w dniu 15 września, kiedy to Wojsko Polskie przeprowadziło szturm Radziwia. Wszystko wskazuje na to, że bitwa o przeprawę pod Płockiem należała do najcięższych walk w kampanii wrześniowej, na linii Wisły, od Modlina na północ. Najwięcej polskich żołnierzy poległo na łąkach za cmentarzem. Na cmentarzu radziwskim znajduje się mogiła żołnierzy 19 p. p. im. Obrońców Lwowa, a przy Gimnazjum (ul. Krakówka 4) znajduje się tablica dydaktyczna przedstawiajaca układ wojsk i ich ruchy we wrzesniu 1939 r.
>> więcej o walkach...
>> więcej o grobie żołnierzy...

Trakt Krakowski
Każdy mieszkaniec Radziwia wie, że nazwa ulicy Krakówka wzięła się od wsi, która leżała w okolicach drogi na południe. Niewielu jednak wie, że droga ta to dawny Trakt Królewski, czy jak mówią niektórzy Trakt Krakowski. Ze szlakiem tym jest związana również historia Płocka i Radziwia. Z grodu Płockiego na południe droga wiodła przez bród na Wiśle, dalej przez Radziwie - Traktem przez Ciechomice, Gostynin do Łęczycy gdzie rozgałęziała się i dalej jedna z nich prowadziła na Śląsk i Morawy przez Wieluń i Bolesławiec a druga prowadziła do Krakowa. Prawdopodobnie stąd właśnie wzięła się nazwa wsi Krakówka jako osady leżącej przy trakcie czy szlaku do Krakowa. Jak ważną rolę odgrywała ta droga widać na mapach z XIX wieku.
>> więcej...


Stary Port
Basen portowy zbudowano po lewej stronie dzisiejszej ulicy Kolejowej idąc w stronę Wisły. Głównym celem było zbudowanie portu w którym przetrzymywany będą elementy mostu łyżwowego zimą. Z dużym prawdopodobieństwem możemy twierdzić że zbudował go Jan Marek Lajourdie. Później zawijały do niego łodzie, berlinki, statki. Przez wiele lat służył jako przystań dla łodzi rybackich i jachtów. W tym porcie znajdował się pływający posterunek Milicji Wodnej.
>> więcej...

Most im. Legionów Józefa Piłsudskiego
Most ma 648,40 m długości i jets przeznaczony dla ruchu kołowego i kolejowego. Tworzy go siedem przęseł, z których każde jest inne. Jest to pierwszy pochyły most w Polsce. Budowa trwała 20 miesięcy, a realizowały ją dwie firmy, każda ze swej strony. Most został oddany do użytku 19 grudnia 1938 roku. Budowa ta została uznana na „monumentalne dzieło nowoczesnej techniki” i umieszczona na III miejscu po porcie gdyńskim i Centralnym Okręgu Przemysłowym.
>> więcej...

dawna Elektrownia Miejska
Elektrownię Miejską w Radziwiu zaczęto budować w 1927 roku. Pierwszą energię uzyskano w 1928 roku. O lokalizacji zadecydowało zaopatrzenie w wodę i węgiel dla elektrowni. Oficjalne otwarcie elektrowni radziwskiej odbyło się 1 września 1929 roku. Moc elektrowni wynosiła 960 kW. Nad okolicą górował komin o wysokości 55 metrów. W okresie międzywojennym przeprowadzono kilka modernizacji które zwiększyły moc elektrowni. W 1938 roku elektrownia radziwska była największym zakładem na Mazowszu.
>> więcej...

Stocznia Rzeczna
Płocka Stocznia Rzeczna wpisała się w panoramę Radziwia. Odgrywała dużą rolę już przed wojną. W czasie wojny Niemcy produkowali w niej kadłuby do łodzi podwodnych. Po wojnie stocznia była jednym z prężniejszych zakładów Płocka. W pracowniach stoczni powstało wiele wniosków racjonalizatorskich i patentów. Dzięki dobremu wyposażeniu i dobrej kadrze inżynieryjno-technicznej stocznia mogła produkować statki rzeczne dowolnego typu. Jednostki pływające wyprodukowane w naszej stoczni można spotkać w wielu krajach świata.
>> więcej...


Szkoła Podstawowa nr 5
Szkoła Podstawowa w Radziwiu istniała już w okresie międzywojennym. Uczyli tacy zasłużeni dla Płocka jak: E.Gessek, L.Dorobek, ks.A.Struzyński, p.Śliwińscy. Najpierw mieściła się w budynku przy ulicy Kolejowej, a od 1962 w nowym budynku przy ulicy Cichej. Nowy gmach szkoły zbudowany został w ramach budowy tysiąca szkół na 1000-lecie Państwa Polskiego. Szkoła Podstawowa Nr 5 nosi imię Władysława Broniewskiego.
>> więcej...

Elewator zbożowy
Elewator zbozowy wrósł w krajobraz Radziwia, dla wielu z nas widok z Tumów na Radziwie bez elewatora jest niewyobrażalny. Budowę elewatora rozpoczęto w 1950 roku, wg projektu z 1913 roku. Budowla w niczym nie przypomina stylu lat pięćdziesiątych, jest ona wzorowana na gdańskim kościele Dominikanów. Projekt ten był głośno krytykowany przez ówczesną władzę.
Co przekonało władze ? - o tym przeczytaj pod więcej...
>> więcej...

Stacja PKP
Jest rok 1925 do Radziwia dociera kolej z Kutna.Na podstawie ustawy z dnia 11 kwietnia 1919 r. uchwalonej przez Sejm RP w latach 1920-1937 realizowano w Polsce rządową inwestycję kolejową Łóddź-Kutno-Płock-Sierpc-Brodnica (linia nr 33). - o tym przeczytaj pod więcej...
>> więcej...