Stacja PKP Płock-Radziwie

Jest rok 1925 do Radziwia dociera kolej z Kutna.
Na podstawie ustawy z dnia 11 kwietnia 1919 r. uchwalonej przez Sejm RP w latach 1920-1937 realizowano w Polsce rządową inwestycję kolejową Łóddź-Kutno-Płock-Sierpc-Brodnica (linia nr 33). Inwestycja ta nawiązywała do opracowanego już w 1911 r. projektu rozbudowy linii kolejowych biegnących przez Kutno, a także starań Aleksandra Macieszy, który w styczniu 1919 r. wystosował memoriał do rządu w sprawie połączenia kolejowego Płocka. Przerwa w budowie nastąpiła podczas wojny polsko-bolszewickiej. Oficjalnego przekazania Dyrekcji Kolei Państwowych w Warszawie i otwarcia odcinka Kutno-Płock Radziwie dokonano 17 października 1925 r. Pierwszy pociąg na całym odcinku Kutno-Płock Radziwie przejechał 31 grudnia 1925 r.
Ze względu na brak toru na moście przez Wisłę, kolej doprowadzono jedynie do Radziwia. Kolejowe połączenie Płocka z Kutnem ułatwiło i znacznie skróciło podróż mieszkańcom tej części Mazowsza do stolicy kraju oraz Łodzi, Poznania i Torunia.Połączyło także południowo-zachodnie krańce Rzeczypospolitej z północnymi powiatami województwa warszawskiego i pomorskiego.
Oficjalne otwarcie przez władze linii Kutno-Płock Radziwie nastąpiło 17.10.1925r Pierwszy rozkład jazdy umieszczony w stacji Płock-Radziwie ważny od 28.06.2024 r. wykazywał już połączenia ze stacjami w: Strzelcach, Gostyninie i Łącku. Na rzece Ochni w Kutnie w tym samym czasie trwała jeszcze budowa mostu kolejowego.
Uruchomienie linii kolejowej związane było z obsługą tej linii przez pracowników PKP. Przy stacji Płock-Radziwie PKP wybudowała trzy budynki mieszkalne dla obsługi tego węzła kolejowego. W tych trzech budynkach zamieszkało czternaście rodzin. Pierwszym kolejarzem który, przełożył pierwszą zwrotnicę na stacji Płock-Radziwie był Józef Ludwik Krempczyński.

opracował Zbigniew Konieczny